Jumaat, 24 Jun 2016

RABIATUL | SHORT STORY | CREATED BY IZZAH YUSOFF | PART 2

 Aku mesti rahsiakan penyakit ini daripada Mak long. Aku mengemas segala pakaian dan barang – barang penting lalu memasukkanya ke dalam beg. ‘’Selamat tinggal mak long. Semoga kita akan bertemu kembali’’ titisan air mata keluar tanpa ku sedari lantas aku keluar daripada rumah tersebut. Berada di dalam bilik wad memang membosankan . sunyi . aku berjalan di laluan wad , tiba- tiba aku terlanggar Rabiatul.

‘’Maafkan saya , saya tak Nampak awak tadi’’. Kata Rabiatul. ‘’Tak mengapa.’’ Kata ku pula. ‘’ Oh! Awak mesti pesakit baru. Akhirnya saya jumpa juga pesakit yang sebaya saya. Nama saya Rabiatul’’ Rabiatul berkata dengan nafas lega. ‘’ ‘’Haha, nama saya Aisyah’’. Aku memperkenalkan diri. Kami berbual pasal diri kami . Setiap masa diluangkan bersama. Makan , minum, tidur, bercerita. Sampailah satu masa..

‘’Lepaskan aku, tolonglah . sakit – sakit ‘’ bunyi suara Rabiatul kedengaran daripada bilikku. Aku lantas lari kearah bilik Rabiatul.Kelihatan kain katil Rabiatul mempunyai darah yang banyak. Mungkin itu darahnya. Aku memeluk Rabiatul sambil menitiskan air mata dan berkata ‘’sabar Rabiatul’’. Di waktu malam, aku menemaninya di bilik . ‘’Aisyah, kalau kita diberi peluang untuk hidup lagi lama. Apa yang kau akan buat?’’ ‘’ Aku akan luahkan masa dengan Makcik aku dan terutamanya kau. Engkaulah sahabat dunia akhirat aku.’’Aku mengimbau kembali Perbualan aku dan Rabiatul .

Keesokan hari, Rabiatul kelihatan tidak ada di katilnya. Aku berfikir dari segi positif mungkin dia keluar mengambil angin. Aku membuka almari yang berada di biliknya dan ada sebuah album gambar. ‘’Comel juga rabiatul ni masa kecik’’. Aku perhati setiap gambar keluarga Rabiatul sentiasa berbeza ibu dan ayahnya. Aku kehairanan. Kerana aku fikir Rabiatul bukan anak yatim. ‘’ Apa yang kau buat tu’’ nada Rabiatul seperti marah. ‘’ Rabiatul , kenapa orang yang ada dalam gambar ini semua lain’’. Aku bertanya.

Rabiatul mengamuk seperti orang yang dirasuk. Dia sepahkan semua barang yang ada dalam biliknya. ‘’ Rabiatul , bagitahu aku. Siapa mereka dan kenapa mereka berubah- ubah.’’ Aku menjerit kepada Rabiatul. ‘’Aku Anak Yatim!, puas hati kau.’’ Nada Rabiatul berubah menjadi sedih. ‘’ Dalam banyak – banyak manusia, kenapa aku yang kena uji . Kenapa .. Aku keseorangan. Kau tahu tak‘’ Rabiatul menangis. ‘’Takpe , aku ada . Aku ada, Allah ada’’. Aku memujuk Rabiatul.

‘’Aisyah, keadaan awak bertambah baik. In Sha Allah awak akan sembuh J’’ kata doktor ismail. ‘’Rabiatul ! doktor kata yang aku tambah sihat’’ aku berlari dengan gembira kearah bilik Rabiatul. Tetapi, Rabiatul mengunci pintu dan tidak membenarkan aku masuk. ‘’Aku tahu kau akan bertambah sihat, aku dah dengar perbualan kau dengan doktor’’. Rabiatul menjerit sambil memegang gambar dia bersama Aisyah.

Keesokan harinya, ‘’ Doktor ! Doktor keadaan Rabiatul . dia semakin kritikal. ‘’ semua jururawat dan doktor terus bergegas kebilik Rabiatul. ‘’Tinggggggz’’ bunyi mesin yang sering didengar di drama yang menandakan seseorang itu kembali ke Rahmatullah. ‘’Tidak, tidak . dia takkan tinggalkan saya. Ini semua lakonan kan? Rabiatul! Kau dah janji dengan aku kau nak hidup lama dengan aku. Tolonglah Rabiatul. Bangun lah tolonglah.’’  Aku menangis di samping Rabiatul.

Rabiatul mengajarku sebuah erti persahabatan, erti Kasih Sayang. ‘’ Aku harap kau ditempatkan di kalangan kalangan orang beriman’’. Aku berkata . ‘’Awak tak apa apa Aida?’’ aku hulurkan tangan kepada Aida. ‘’Boss, saya okay saja .’’ Aida berkata. ‘’ Nama awak panjang apa?’’ aku bertanya. ‘’Nama saya Rabiatul Aida tapi panggil saya Aida’’ aida menjawab dengan mukannya yang manis. ‘’Saya akan panggil awak Rabiatul.’’ Aku mengusap kepala Aida.

-HARGAILAH SAHABAT ANDA-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan